Home » Tanker za koji se zna da dostavlja naftu Izraelu uskoro napušta Tursku
Svijet

Tanker za koji se zna da dostavlja naftu Izraelu uskoro napušta Tursku

Protest ispred turske ambasade u Londonu u novembru, poziv Ankari da prestane izvoziti sirovu naftu Izraelu (X)

Naftni tanker za koji se zna da često dostavlja sirovu naftu Izraelu napušta tursku luku Ceyhan i kreće se prema “nepoznatom odredištu”, saznaje Middle East Eye.

Istraživači Palestinskog omladinskog pokreta i organizacije No Harbor for Genocide, koristeći podatke o komercijalnoj trgovini i praćenju, rekli su da je Nissos Tinos pristao u Ceyhanu 4. oktobra kako bi utovario 33.830 tona sirove nafte, a planirano je da krene 6. oktobra u 6:38 ujutro po lokalnom vremenu.

Iako je konačno odredište broda trenutno nepoznato, satelitski snimci i podaci iz njegovog Automatskog sistema identifikacije (AIS) – sistema za praćenje koji koristi transpondere na brodovima – otkrili su da su njegova posljednja dva putovanja bila usmjerena na isporuku sirove nafte Izraelu.

Podaci pokazuju da je tanker prethodno napustio Ceyhan 23. septembra i stigao u izraelsku luku Aškelon 25. septembra. Dana 10. septembra napustio je Novorossiysk u Rusiji i stigao u Izrael 20. septembra.

Ceyhan je posljednja stanica na naftovodu Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) u vlasništvu BP-a, koji transportuje sirovu naftu iz Azerbejdžana. Nafta se zatim transportuje u Izrael iz terminala Heydar Aliyev u Ceyhanu, što čini gotovo 30 posto uvoza sirove nafte.

Istražni izvještaj o palestinskom energetskom embargu dokumentirao je kako se sirova nafta iz naftovoda BTC prerađuje u gorivo za izraelske borbene avione. U njemu se tvrdi da bi Turska mogla prekršiti svoju dužnost sprječavanja genocida ako Međunarodni sud pravde presudi da Izrael čini genocid u Gazi.

Kao i kod prethodnih pošiljki nafte Izraelu koje su istraživači pratili, Nissos Tinos isključuje svoj sistem praćenja nakon što napusti luku, što znači da se njegovo putovanje ne bilježi u podacima o otpremi.

Uprkos tome, istraživači su uspjeli sastaviti sliku putovanja broda koristeći AIS podatke i satelitske snimke kako bi locirali tanker u Ceyhanu, a zatim ponovo u Aškelonu, kada je brod isključio svoj AIS.

Koristeći komercijalne podatke praćenja, koji pokazuju koliko se nafte očekuje da će tanker utovariti i njegov “gaz” (koji određuje težinu plovila) kada stigne u luku ili iz nje napusti, istraživači mogu utvrditi kada je brod utovario i istovario svoj teret.

Praćenjem prethodnih pošiljki iz Turske u Izrael, istraživači su uspjeli utvrditi da se gaz broda po dolasku u Aškelon razlikovao od gaza kada je napustio Ceyhan – što sugerira da je istovario svoj teret.

Nakon što je 23. septembra napustio Ceyhan s gazom od 15,6 metara, Nissos Tinos je proglasio svoje odredište “Port Said, Egipat”. Zatim je otplovio prema jugu prema Haifi i isključio svoj sistem praćenja 24. septembra. Ponovo se pojavio tri dana kasnije, 27. septembra, krećući se prema sjeveru s gazom od 9,6 metara.

Satelitski snimci od 26. septembra otkrili su da je brod pristao u Aškelonu.

Jedna od mnogih pošiljki
Istraživači su rekli da također sumnjaju da je još jedan tanker, Kimolos, nedavno ponovio ovaj obrazac – napustio je luku Ceyhan 27. septembra, navodeći Port Said kao odredište, a zatim se ponovo pojavio u Aškelonu nakon što je isključio uređaj za praćenje.

Napomenuli su da se Kimolos nalazi među 36 brodova na “blok listi” “Nema luke za genocid”, koja identificira plovila koja su konstantno snabdijevala Izrael oružjem i gorivom tokom genocida u Gazi.

Uprkos tome što je Turska nametnula trgovinski embargo Izraelu u maju 2024. godine, analiza kampanje “Stop Fueling Genocide” otkrila je “rutinske pošiljke” sirove nafte između Turske i Izraela u novembru prošle godine.

Istraživači kažu da nova analiza sugerira da se isporuke nafte iz Ceyhana Izraelu nastavljaju nesmanjenom snagom, uprkos tome što je Ankara 29. augusta najavila daljnje sankcije protiv Izraela, uključujući zatvaranje svog zračnog prostora za izraelske avione i zabranu ulaska izraelskih brodova u turske luke.

„Ovo nije samo jedna isporuka, već jedna od mnogih. Transferi se odvijaju više puta mjesečno, isporučujući stotine kilotona nafte. Izrael ne bi mogao opskrbljivati ​​svoju vojsku gorivom bez ovog velikog uvoza nafte iz turskih luka“, rekli su istraživači Palestinskog omladinskog pokreta za Middle East Eye.

Dodali su da dopuštanjem brodovima Nissos Tinos da pristanu u njihovoj luci, turska vlada krši obećanje koje je dala na hitnom sastanku Haške grupe u julu.

Haška grupa se obavezala da će spriječiti „tranzit, pristajanje i servisiranje plovila u bilo kojoj luci… gdje postoji jasan rizik da će se plovilo koristiti za transport oružja, municije, vojnog goriva, srodne vojne opreme i robe dvostruke namjene u Izrael.“

Tursko Ministarstvo energetike je više puta negiralo da su bilo kakvi tankeri za naftu koji su išli prema Izraelu napustili Ceyhan od maja, navodeći da su “kompanije koje prevoze naftu kroz naftovod BTC za izvoz na globalna tržišta iz terminala Haydar Aliyev poštovale nedavnu odluku Turske da ne trguje s Izraelom”.

U augustu je Reuters izvijestio da su turske lučke vlasti počele tražiti pismena uvjeravanja od brodskih agenata da brodovi nemaju veze s Izraelom. Upute su navodno izdate usmeno, bez ikakve službene komunikacije.

U maju 2024. godine, Međunarodna trgovinska baza Ujedinjenih nacija objavila je podatke koji su otkrili da je Turska bila peti najveći izvoznik Izraela u 2024. godini, uprkos potpunoj zabrani trgovine Ankare.

U septembru 2024. godine, podaci Skupštine turskih izvoznika otkrili su da je turski izvoz u Izrael nastavljen nakon zabrane, a trgovina je preusmjerena preko trećih zemalja poput Grčke.